czwartek, 24 marca 2016

Płyn Lugola

Od poprzedniego postu trochę czasu minęło, ale wiecie święta, nauka i inne sprawy spowolniły trochę przebieg mojej pracy nad mikroskopem. Jednak dziś post pełnych wymiarów, że tak to ujmę. Będzie o płynie Lugola i skrobi. Zatem zaczynajmy :P Let's do this.

Zacny wspaniały PŁYN LUGOLA – wodny roztwór czystego jodu w jodku potasu, opracowany przez Jeana Lugola w roku 1829. Ma działanie odkażające, jest stosowany w leczeniu pewnych schorzeń tarczycy, w zależności od dawki pobudza lub hamuje czynność tego gruczołu. Poza medycyną, płyn Lugola służy do wykrywania skrobi. Dodany do płynów zawierających skrobię zmienia ich barwę na fioletowoczarną, przy niewielkich stężeniach na niebieskofioletową.

Otóż wabiona ciekawością któregoś pięknego dnia weszłam do apteki. I tam właśnie kupilam sobię tę zacna buteleczkę :

I ta buteleczka sobie tak stała :P. Stała sobie na moim stoliku i czekała aż w końcu zachce mi się coś z nią zrobić i się doczekała. Do zrobienie doświadczenia użyłam tej receptury. :

 Wykrywanie obecności skrobi w różnych produktach spożywczych
Materiały i odczynniki: ziemniak, mąka, woda, roztwór płynu Lugola

§ do jakiegoś naczynka,( ja użyłam szalki Petriego) włóż kawałki przygotowanych produktów

§ dodaj trochę wody i wymieszaj

§ nabierz zakraplaczem lub pipetą trochę płynu Lugola

§ wlej kilka kropli płynu Lugola do przygotowanych probówek z żywnością

§ obserwuj i zapisz wynik obserwacji

Obserwacje i wnioski: Skrobia w obecności płynu Lugola zabarwia się na kolor fioletowy. - Tak wyglądał przebieg :
Rekwizyty : Zakraplacz, probówka ( potem zamieniona na szalkę Petriego), płyn Lugola, pojemnik z wodą, pęseta.

Malutki kawałek, ziemniaka w probówce.

A to już ten sam kawałek w wodzie.

Roztwór z płynu Lugola.

Próbka zabarwiona.


Kawałek ziemniaka w kolorze fioletowym

Próbowałam wsadzić fragment pod mikroskop, ale był za duży. Potem użyłam soku z ziemniaka i to już dało się zobaczyć

A tu duży fragment ziemniaka.


I tu bardziej widoczny.
No i potem sok z ziemniaka i wodę z mąką oglądałam pod mikroskopem i oto wyniki:
Mąka zabarwiona płynem Lugola

I tu drugie zdjęcie

Mąka była w mocniejszym roztworze niż ziemniak i zabarwiła się dość mocno. Faktem jest też to że ziarenka maki są mniejsze niż te z ziemniaka

Tu dwa ziarenka mąki

To x100 powiększenie ziarenka mąki

Strasznie mi to ziarenko wątrobę przypomina :)

Sok z ziemniaka na x4


x10 Na moim mikroskopie stosunkowo dobrze to widać


x40


x100 fantastyczna jest powierzchnia tego ziarenka skrobi z ziemniaka, jest takie nierówne w przeciwieństwie do  ziarenek mąki

Bardzo fajne doświadczenie. Można sobie pooglądać i naprawdę to świetna zabawa. Płyn można kupić w aptece,a przygotowanie nie jest trudne. Mnie całość nie zajęła dłużej niź godzinę :). to były moje pierwsze preparaty barwione. uważam że nawet nie wyszły mi tak źle i coś widać :P. Chciałabym życzyć wszystkim wesołych świąt Wielkanocy. Spędźcie ten czas miło i kreatywnie.

Alicja


1 komentarz: